19 februari

Het gemeentelijke rapport In steen gebeiteld. Een onderzoek naar de persoonsgegevens op het Joods Monument Utrecht dat nog geen jaar geleden verscheen, blijkt al ruim anderhalve maand niet meer online te staan.

Hij stond vanaf 13 maart 2018 op de server van de website die hoorde bij het monument. Sinds het verdwijnen van deze site, begin 2019, is ook het rapport niet meer te vinden.

Binnen het jaar na verschijning is het rapport dus niet meer bereikbaar. Dat hoort natuurlijk niet. Een rapport dat aan de gemeenteraad is aangeboden, hoe slecht ook, hoort beschikbaar te blijven.

Ik vraag me af of dit bekend is bij de betrokken gemeenteambtenaren. Ik kan het antwoord niet inschatten. Soms deden ze onaangenaam, soms suf en soms aardig en correct. Als het antwoord 'ja' is, is het natuurlijk zeer kwalijk.

In mijn eerste beschouwing noemde ik het rapport broddelwerk. Daarna zijn er ook nog eens meerdere fouten aan het licht gekomen in de slachtoffer-gegevens.

Voor degenen die het rapport willen lezen, heb ik het hier zelf online gezet.